1/09/2014

OVLÁDNĚTE SVŮJ METABOLISMUS S JILLIAN

Když jsem poprvé četla knihu Ovládněte svůj metabolismus, kterou napsala Jillian Michaels - pro mnohé z nás známá svými workouty, podle kterých tak rádi cvičíme - byla jsem zděšena. Možná se mi dokonce chtělo začít panikařit ze všech těch informací, kterých se mi dostalo, jelikož jsem měla chvílemi pocit, že situace, ve které žiji, je zcela bezvýchodná. Ovládněte svůj metabolismus je kniha pojednávající o našem endokrinním systému. O hormonech. O tom, jak celé naše tělo funguje na základě hormonů, které ovládají úplně všechno. Rovnováhu jejich činnosti pak narušuje nespočet hormonálních disruptorů a toxinů, které jsou nejen v potravinách, ale i v okolí, ve kterém žijeme, a patří sem též nedostatek spánku nebo stres. Ty narušují naše celkové zdraví a také veškeré pokusy o získání hezké postavy, jelikož jsou příčinou zpomalování metabolismu.

Člověk by nevěřil, jak obrovskému množství jedů a chemie je naše tělo každodenně vystavováno. A mnohé z nich sami dobrovolně konzumujeme! Strašně ráda bych zde stručně shrnula jen to důležité, co se Jillian pokouší ve své knize sdělit, to mi věřte, jenže důležité je tam naprosto vše. Když jsem zjistila, jaké "věci" běžně jím a jak na ně reaguje můj metabolismus, začala jsem se hodně bát. Kdo si tohle nepřečetl, nikdy nepochopí, proč jsem posedlá přírodní a bio kosmetikou a proč mám averzi vůči té běžné, a proč čím dál tím více mluvím o bio potravinách, zdravou výživu beru útokem a zacházím až tak daleko, že uvažuji o veganství, nebo alespoň o vegetariánství, protože mám strach jíst maso běžně koupené v supermarketech. Jako spoustu jiných věcí. 



Přemýšleli jste někdy nad tím, kde se berou všechny ty rakoviny, infarkty, cukrovky, vysoký krevní tlak, deprese a spousta dalších civilizačních chorob? Proč když si koupíte v supermarketu rajče, je naprosto bez vůně a bez chuti a svou konzistencí připomíná spíše dřevnatou kedlubnu? Jak je možné, že všechno to ovoce vypadá tak krásně, je čisté, nablýskané a bez jediné vady? A víte, že cheeseburger z mekáče vám ve střevech leží 3 dny, než ho strávíte? Co se týče dnešního potravinového průmyslu, je v nás mnoho nevědomosti a spokojeně jíme co se nám líbí a co nám chutná. Často ale vůbec netušíme, co přesně jíme a jaký dopad to má na naše zdraví.

Poté, co mě Jill postrašila jedy ukrytými v potravinách a nabyla jsem tím přesvědčení, že nemohu jíst v podstatě nic, přišla hned nato s moudrem: "Pokud to nemělo matku a nevyrostlo to v zemi, nejezte to." - jinými slovy také "Jezte celé potraviny." Tímto chtěla zdůraznit rozdíl kupříkladu mezi rajskou polévkou z rajčat v porovnání třeba s tou z konzervy nebo ze sáčku. Uklidnila mě také celá další kapitolka věnovaná potravinám, které jsou naopak pro náš endokrinní systém úžasné a měli bychom je jíst co možná nejčastěji. V bio kvalitě pak zásadně jen vybrané druhy, u jiných to není až tak nutné. Je toho spousta, co můžeme jíst a bude to pro naše tělo přínosem. Jillian ve své knize popisuje i několik jednoduchých a praktických zásad stravování a strategii pro zdravý životní styl. Všechno se zdá být na první pohled vcelku složité, a pro ty, kteří se podobnou tématikou nikdy nezabývali, by také mohlo být. Finančně náročnější zřejmě též, ale ne až tak. Pravdou je totiž, že často utrácíme spousty peněz za nesmysly, které bychom mohli klidně investovat do našeho zdraví, nicméně každý má své priority nastavené jinak.

Sama jsem mírně řečeno zaujatá vším, co je zdravé a nezdravé, co je pro naše zdraví dobré a co nikoliv, a snažím se sbírat co nejvíce informací. Chci se zajímat o to, co jím, a ráda bych přišla na ty nejlepší a přesto dostupné varianty zdravého stravování. Stejně tak se s vámi v některých svých příštích článcích ráda podělím o tipy a vlastní praktiky, co se týče stravování a nakupování potravin, ale i kosmetiky či dalších aspektů zdravého životního stylu.

Dbáte na kvalitu potravin a pokrmů, které jíte? Čtete etikety se složením na obalech potravin, které kupujete? Investujete občas do dražších potravin s tím, že jsou zdravější? A jaký je váš názor na bio potraviny?

6 comments:

  1. Mluvíš mi z duše! Knihu jsem taky přečetla se značným zděšením a hlavně jsem si některé pasáže musela přečíst několikrát, abych vůbec pochopila, jak ty hormony vůbec na náš organismus působí. Od tý doby, co jsem knížku dočetla, hrozně bazíruju na tom, jaké složení potravina má. Protože jsem docela jedlík mysli ráno k snídani, začala jsem si kupovat bio mlíko. Salámy a podobný věci s dusitanem nestrčím do úst (když maso, tak jedině klasika - kuře, vepřové nebo bez éček - např. dětský junior bez éček, párky bez éček, což jsou v podstatě jediný dvě uzeniny, který se dá koupit v obchodě). Taky nejím věci ze ztužených rostlinných tuků, s glukózovým nebo fruktózovým sirupem, s glukózou, fruktózou. A snažím se jíst celozrnné pečivo (chleba, toastový chleba, těstoviny). Musím říct, že jakmile se člověk o složení a svoje tělo začne víc zajímat, tak nastartuje organismus jako nikdy víc! Mám problémy se sníženou funkcí štítný žlázy a nejdřív jsem začala cvičit s Jill (shodila tak 10 kilo), ale víc se to nehnulo... A s novým stravováním hubnu a nikdy jsem se necítila líp. :) Nejhorší ale pak je, že se pak člověk bojí pozřít něco v restauraci, menze, atd. :-D Glutamáty, aspartam, acesulfam, sorbytol, blé. :-D Ještě jsem se teda nijak nedokopala k bio kosmetice a bio dekorativní kosmetice, k té bych spíš potřebovala nějaké rady. :-) Ale každopádně Jillian je úžasná a změnila mi život. :)

    ReplyDelete
  2. Musim si to přečíst..idkyž už tedka sleduju každé jídlo jak totální blázen =D

    ReplyDelete
  3. Anonymous1/11/2014

    Dbám nejvíc na chuť, ale pokud se mi něco nezdá, radši to nejim, etiketu čtu občas, kvalitnější potraviny jsou pro mě ty ze zahrádky a jinak.. bio potraviny mají svůj význam, dost velký, ale každý si zvolí jestli je chce, nebo ne. M.

    ReplyDelete
  4. Moc děkuji za tvůj komentář s blogy ohledně bio kosmetiky. :-) Přesto si ale ráda přečtu i tvoje články, zda a jak se osvědčila bio kosmetika u Tebe. :-)
    Musím se přiznat, že se čtením Muži to rádi oblé jsem teprve v začátcích a nemůžu ji hned tak ohodnotit. Každopádně se mi moc líbí, jak autor popisuje, jak jsou oblé tvary rozhodujícím ve světě pudů a instinktů (a myslím si, že dnešní svět není vůbec o biologičnu, které by nás mělo řídit, ale o přikazující společnosti. Tvůj článek, ve kterém se vyjadřuješ ohledně tvých pocitů z téhle knížky, je zajímavý a osobitý. Taky mám stejné pocity jako ty, že po přečtení knihy asi jen tak nezměním názor na své tělo. Je to ale smutný, protože je to důkaz toho, jak dnešní soudobá společnost dokáže mladým holkám a ženám vtlouct do hlavy, že jakékoliv kilo navíc je špatné a že by se toho neměly nikdy dopustit. Co naplat, snad to někdy překonáme... :)

    ReplyDelete
  5. odkedy bývam sama, stravujem sa zdravšie ako kedykoľvek predtým. veľa zeleniny, ovocia, varím si jednoduché jedlá. a pri nákupe potravín samozrejme čítam etiktety a je pre mňa dôležité, čo vložím do úst. mám skúsenosť, že keď jem zdravo, som plná energie...a naopak, keď si raz za čas dám nejaké ťažké jedlo, chce sa mi spať a odrazí sa to aj na nálade. sranda, ako nás ovplyvňuje čo zjeme:)

    a super článok, úplne súhlasím s tým čo píšeš:)

    www.70sukienmala.blogspot.sk

    ReplyDelete
  6. Já osobně odmítám jíst i cokoliv, co mělo matku, přesto tuhle knihu doma mám a mám ji moc ráda! Jillian to má v hlavě rozhodně srovnaný a rozumí tomu..

    ReplyDelete